Start je social mediastrategie met de gratis content kalender
Een goedlopend social mediakanaal komt niet uit te lucht vallen. Of je nu een kleine organisatie of een internationale business bent, communicatie via social media is cruciaal voor succes. Veel van deze bedrijven bedenken hun social media plan al weken (al wel niet maanden) van tevoren met behulp van een content kalender. Maar wat is een content kalender nu eigenlijk?
Wat is een content kalender?
Een content kalender is een (deelbaar) bestand dat je kunt gebruiken om alle content activiteiten te plannen. Met een content kalender kun je in kaart brengen welke content je op welk tijdstip en kanaal gaat plaatsen. Zo is het mogelijk om in een duidelijk overzicht te zien wat er nog moet gebeuren. Ook is het mogelijk om taken aan een specifiek persoon aan te wijzen zodat het duidelijk is wie wat gaat doen. Een content kalender is een goede manier om je social mediastrategie te organiseren, waarbij planning en uitvoering op lange termijn centraal staan.
Stappenplan voor het instellen van een content kalender
Voordat je gelijk gaat beginnen met je content kalender is het belangrijk dat je na gaat denken over je strategie:
1. Bepaal wat je wilt vertellen
Voordat je gaat beginnen met het invullen van de content kalender is het belangrijk om te bepalen wat je wil vertellen. Doe onderzoek naar je doelgroep, bepaal de kanalen die je wilt gaan gebruiken en zoek uit wat de beste tijden zijn om te posten. Bepaal of je wilt adverteren en met welk budget. Vervolgens stippel je je plan uit in de content kalender.
2. Vertaal je concept in een content kalender
Nu je je ideeën duidelijk voor ogen hebt en je vooronderzoek afgerond is ga je beginnen met het invullen van je content kalender. Kies strategisch de momenten uit om je content te plaatsen en maak gebruik van actualiteiten in het dagelijks leven. Bij het vertalen van je concept is het belangrijk om je verhaal zo duidelijk mogelijk te vertellen. Verdeel daarom je content over verschillende kanalen en maak gebruik van storytelling.
3. Ga aan de slag!
Nu ben je klaar voor het echte werk! Werk je content kalender uit tot een sterke campagne. Vink je taken af wanneer ze ingepland staan. Tip: werk altijd een vaste periode vooruit zodat je alle tijd hebt om je content zoals blogs, animaties, video’s en foto’s te verzamelen of creëren.
Wil je meer weten hoe je je social mediastrategie het beste kunt inzetten? Download dan onze gratis whitepaper ‘Je doelgroep bereiken met Social Media‘ en lees hoe je meer resultaat kunt behalen met behulp van je content kalender! Download hier je gratis content kalender.
Bezig zijn waar jij het beste in bent.
Wil je liever (een deel) van je social media strategie uit handen geven zodat jij bezig kan met hetgeen wat je het liefst doet?